Guvernul actual distruge pensiile, companiile, valuta și îndepărtează investitorii

 

numire-guvern-romania-irina-alexe-405395

Am redactat acest articol în speranța că va ieși din sfera pieței de capital și a celor interesați de aceasta. Precizez de la început ca rândurile următoare reflecta păreri exclusiv personale și nu reprezintă o declarație a comunității din care fac parte și nici a instituțiilor afiliate.

Cu părere de rău constat că ne aflam in fata celui mai stupid experiment financiar pe care tara, prin executivul ei,  l-a conceput. Nu vreau sa discut despre partide, ci mai degrabă despre deciziile pe care aceștia le iau.

Promisiunile

Partidul a promis o serie de măsuri populiste precum creșterea salarului minim pe economie (măsura contestata extensiv de mediul academic), majorarea salariilor medicilor și a bugetarilor, creșterea punctului de pensie, etc, toate aceste masuri fiind aduse in favoarea populației și in detrimentul bugetului de stat.

Valuta

De la auzul acestor zvonuri știam ca un pariu contra monedei naționale e la mintea cocosului. Aceste cheltuieli afectează bugetul de stat care se transpune intr-un deficit, care la rândul lui impune emisiunea de noi titluri de stat pentru a acoperi aceste „cheltuieli”.

Vor întreba unii ce e rău in asta? Mai ales ca tot romanul e proprietar de casa. Creste euro, creste valoarea casei. In plus, toate tarile civilizate își depreciază moneda, nu?

Așa e, însă din fericire pentru ele, tarile civilizate se împrumuta in moneda proprie, deci e logic că vor vrea sa și-o deprecieze, pe când Romania se împrumuta in valută. O creștere a cursului euro vs Ron va face ca aceasta datorie sa fie mai greu de plătit. Iar daca creste valoarea unei case, cel ce are deja o casa nu câștiga nimic decât daca o vinde, deoarece creșterea e pe „hârtie”. In schimb cel ce vrea sa își cumpere o casa se va confrunta cu niște preturi exagerate și astfel ii va fi din ce in ce mai greu sa își achiziționeze un imobil. Mai simplu spus, un roman va plăti din ce in cel mai mult fata de un străin, pentru a achiziționa același model de televizor, spre exemplu.

Cursul Euro vs Ron atinge maxime si reuseste sa se consolideze peste valoarea de 4.54, zona de interventie a BNR-ului.

Fondurile europene și guvernamentale, o metoda de „quantitative easing

E cat se poate de clar ca aceste fonduri europene și guvernamentale sunt o metoda de introducere a banilor in economie, care spre deosebire de relaxarea monetara tipica, are un caracter foarte targetat și care trebuie sa îndeplinească niște indicatori. E evidenta conexiunea dintre programul „Start Up Nation” și promisiunea executivului de a crea noi locuri de munca. Din păcate, oameni de succes observa problemele implicite. Toți acești bani din cer, modifica din nou masa monetara și favorizează devalorizarea monedei. Dar daca tot suntem la subiectul StartUp Nation, sa îmi explice și mie cineva care e rațiunea guvernului? Se dau bani pentru achiziții care vor fi majoritare din afara României. Ce facem? Finanțam, noi romanii, producătorii nemți? Nu era mai bine ca aceste fonduri sa acopere „Death Valley Curve” -ul viitoarelor firme și astfel banii sa fie cheltuiți in tara? Dar mă rog, ce știu eu ?…

Obligațiunile

Din păcate scenariul economic actual nu ajuta deloc executivul in planul lor de guvernare. Obligațiunile depind de dobânda de referința. Atât dobânda de referința cat și Robor înregistrează minime istorice și se afla intr-un punct de inflexiune, iar pe măsură ce acestea vor creste, cum e consensul pieței, obligațiunile vor fi afectate masiv. Explicația e simpla. Daca ai avea un depozit la banca X cu 1% dobânda și la o alta banca primești 2%, ce faci? Vei desființa depozitul cu 1% și îl vei muta la o dobânda de 2%. Același lucru se întâmpla și cu obligațiunile. Daca BNR va creste dobânda, cei ce au vechile obligațiuni le vor vinde și vor cumpăra pe cele noi cu o dobânda mai mare, afectând masiv prețul celor vechi.

Vedem cum dobanda pe care o plateste statul pentru a se imprumuta a crescut cu aproape 30% in ultimele 6 luni si chiar depaseste nivelul inregistrat in perioada protestelor. Cand se produc aceste evenimente piata reactioneaza violent.

Care e problema statului?

Pai statul se finanțează prin aceste obligațiuni (titluri de stat). Și ce credeți ca va păți statul când cei ce cumpăra obligațiuni nu le mai vor pentru ca știu ca sunt pierzătoare? Emisiunile de obligațiuni nu mai sunt subscrise sau cei ce le caută vor solicita dobânzi mari, care la rândul lor pun statul in dificultate.

Cert e ca statul e la a doua emisiune de obligațiuni eșuata in ultima perioada.

Însă daca chiar vrei sa dai cu mucii-n fasole ai putea face altceva. Ai putea, spre exemplu, sa jignești un CEO de top cum e Van Groningen, reprezentantul Raiffeisen Romania pentru ca a fost la protest, după care sa îl chemi (prin societatea pe care o conduce) la masa negocierilor sa iți cumpere obligațiunile. Penibil!

Companiile de stat își vor vărsa rezervele acționarilor

Prin OUG statul obliga companiile de stat sa își desființeze rezervele pentru a fi distribuite acționarilor. Aceste rezerve sunt sume provenite din profiturile anilor precedenți și sunt ceea ce le spune numele – rezerve. Ele sunt folosite pentru a acoperi eventuale pierderi provenite din evenimente extraordinare sau pentru a acoperi investiții viitoare care nu sunt definite la ora actuala. Ori daca acționarul golește societatea de aceste rezerve, cineva s-ar putea întreba ce se va întâmpla daca Transgaz ar urma sa fie implicat intr-un nou proiect internațional și nu are bani sa îl finanțeze? Ce se va întâmpla in cazul Transelectrica, unde infrastructura e învechita și necesita mentenanța? Bineînțeles nu vorbim de eventuale calamitați, care ar avea un efect devastator in lipsa rezervelor.

Un alt argument ar fi ca o companie defensiva e caracterizata printr-un risc scăzut. In cazul Electrica, jumătate din capitalizarea ei (valoarea de piața) era acoperita de numerar in cont. Daca tu iei banii acestor companii nu cumva afectezi și caracterul defensiv al investiției?

Cu aceasta măsură piața de capital ar fi masiv afectata. In momentul de fata Romania se alfa intr-un proces de trecere la stadiul de piața emergenta de la stadiul actual, respectiv piața de frontiera. Ca sa se întâmple acest lucru, piața de capital trebuie sa îndeplinească mai multe condiții. Una e de lichiditate, care nu va fi îndeplinita, iar cealaltă e de capitalizare (însemnând valoarea totala a companiilor listate la bursa). Daca prin aceasta măsură companiile vor fi devalorizate, probabil ca ne puteam lua gândul de la acest statut. E absolut șocanta gândirea pe termen scurt a executivului!  Aceasta măsură rezolva problema acum. Dar ce se întâmpla la anul? Ne puteam lua adio de la dividende (profit repartizat acționarilor) pentru ca va fi nevoie sa se acopere viitoarele investiții din profitul realizat și compania nu mai are rezervele dedicate pentru acestea.

Și acum, daca un fond de investiții își pierde caracterul defensiv al investițiilor, e neputincios in fata riscului legislativ și își vede investițiile devalorizate, ce va face? Cu siguranța vor fi unii care vor vinde tot, se vor retrage, vor schimba leii in euro (vor deprecia moneda naționala) și vor scoate capitalul din tara.

Toate aceste lucruri șocante legate de piața de capital, sunt premergătoare înființării Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, care ar urma sa preia toate participațiile (devalorizate) ale statului pentru a le administra. Din nou, planul pe termen lung lipsește cu desăvârșire.

Pensiile naționalizate

Pensiile naționalizate  reprezintă apogeul masurilor distructive ale guvernului și care are efecte directe pentru orice contribuabil actual și viitor. In momentul de fata sumele contribuite sunt alocate nominal și garantate de administratorul de fond. Administratorul de fond(societatea) este un profesionist in investirea sumelor și minimizarea riscului. Naționalizarea pensiilor private ar face ca sumele contribuite sa nu mai fie nominale, ci administrate colectiv de guvern, iar felul in care acestea sunt administrate ar fi, fără discuție, sub nivelul unui profesionist in domeniu. Mai mult decât atât, dispare garanția sumelor. In contextul in care numărul pensionarilor creste fata de cel al contribuabililor, aceasta abordare implica riscuri majore și deschide ușa unor diminuări masive a viitoarelor pensii.

Această măsură, nu doar că prejudiciază direct populația ci afectează masiv imaginea României in relația cu investitorii străini. Falimentul administratorilor de fonduri ar urma împreuna cu lichidarea activelor acestora, fapt care ar impacta major piața de capital.

Am redactat acest articol fără a intra adânc in detaliile problemelor, însă aceste probleme SUNT complexe și extrem de distructive.

In urma cu câteva luni oamenii au ieșit in strada pentru a preveni eliberarea din închisoare a unui număr mic de inculpați și împiedicarea acestora din comiterea unor abuzuri viitoare. Adevărul e ca acești infractori și presupusele lor acte viitoare ar fi avut un impact restrâns și suferit de grupuri cu legături directe cu acestia.

Masurile amintite mai sus afectează pe FIECARE roman in parte și au un potențial distructiv de neimaginat.

Related Post

Comments

comments